Stadler na TRAKO 2019

Szanowni Państwo,

rozpoczyna się 13. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku. W tym roku Stadler prezentuje dwa różne typy pojazdów. Pierwszy to najnowszy elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT wyprodukowany w ramach rekordowego zamówienia ramowego na 71 ezt dla Kolei Mazowieckich. Drugi to tramwaj TANGO NF2 «nOVA» zbudowany dla czeskiego miasta Ostrawa. Pojazd pochodzi z pierwszego zamówienia na tramwaje otrzymanego przez Stadler Polska, realizowanego w siedleckim zakładzie spółki.

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich;
W styczniu 2018 roku spółka Stadler Polska i Koleje Mazowieckie zawarły umowę ramową na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT do obsługi tras regionalnych na Mazowszu. Umowa obejmuje także 18-letnie utrzymanie floty. Zamówienie opiewające na kwotę ponad 2,2 mld złotych brutto jest największym w historii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów szynowych. Dostawy pociągów produkowanych w zakładzie w Siedlcach zostały zaplanowane w sześciu transzach na podstawie oddzielnych umów wykonawczych. Pojazdy zastąpią stopniowo starszy tabor Kolei Mazowieckich poprawiając znacząco komfort i bezpieczeństwo podróżowania w regionie, a także zapewniając nowe możliwości przewozowe. Prezentowany podczas tegorocznych targów TRAKO pojazd został wyprodukowany w ramach pierwszej umowy wykonawczej na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT zawartej w maju 2018 roku. Pojazdy z tego zamówienia przewidziano do obsługi relacji Warszawa – Działdowo.

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazd o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełnia wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenny skład posiada przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, jest łatwo dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Jest wyposażony w klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowy pojazd mieści 590 osób, w tym 269 na miejscach siedzących. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h.

Tramwaj TANGO NF2 «nOVA» dla miasta Ostrawa
W 2017 roku firma Stadler podpisała umowę z czeskim przewoźnikiem Dopravni podnik Ostrava a.s. (DPO) na dostawę 30 + 10 nowoczesnych tramwajów. Pojazdy zaprojektowano na bazie sprawdzonego i przetestowanego modelu TANGO, który dostosowano do potrzeb spółki DPO w Ostrawie i odpowiednio zmodyfikowano o niską podłogę. O otrzymaniu pierwszego zamówienia na czeskim rynku zadecydowała przewaga techniczna.

Tramwaj TANGO NF2 «nOVA» to nowoczesny pojazd zapewniający wysoki komfort jazdy i niskie koszty eksploatacji. Posiada modułową budowę, ergonomiczną kabinę motorniczego i jest w pełni klimatyzowany. Obrotowe wózki jezdne z elastyczną ramą zapewniają spokojny bieg pojazdu. Tramwaj charakteryzuje się także niskim poziomem hałasu nawet przy dużych prędkościach. Jest w pełni niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Jego konstrukcja spełnia wszystkie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa standardy UE. Dodatkowo czoło tramwaju jest ukształtowane optymalnie pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pieszych. Dwuczłonowe tramwaje «nOVA» mają długość 24,9 m, szerokość 2,5 m i wysokość 3,6 m. Mieszczą do 188 pasażerów, w tym 61 na miejscach siedzących. Pojazdy posiadają czworo szerokich, dwuskrzydłowych drzwi, umożliwiających szybkie wsiadanie i wysiadanie, a także rampę dla wózków inwalidzkich. Rozwijają maksymalną prędkość 80 km/h.

TANGO NF2 «nOVA» to pierwsze tramwaje, które zostały wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska. Pojazdy są z sukcesem eksploatowane w Ostrawie. Cieszą się sympatią pasażerów i wyróżniają najwyższą niezawodnością.

Stadler na TRAKO 2019:
- stoisko firmy: Hala B nr 01
- pojazd FLIRT dla KM – tor nr 4 / Oficjalna prezentacja: 24 września, godz. 15:00, wstęp wolny
- pojazd TANGO NF2 «nOVA» – tory A


Odwiedź nas na LinkedIn i Facebook

O firmie Stadler
Stadler, międzynarodowy dostawca pojazdów szynowych z siedzibą w Bussnang we wschodniej Szwajcarii buduje pojazdy szynowe od ponad 75 lat. Zatrudnia 8500 pracowników w kilku zakładach produkcyjnych i ponad 40 lokalizacjach serwisowych. Posiada szeroką gamę produktów w segmentach pojazdów ruchu miejskiego i kolejowego: tramwajów, pociągów metra, pociągów regionalnych, podmiejskich, międzymiastowych oraz dalekobieżnych. Produkuje również wagony pasażerskie, a także lokomotywy liniowe i manewrowe – między innymi najmocniejszą elektryczno-spalinową lokomotywę w Europie. Stadler pozostaje światowym liderem w produkcji pojazdów szynowych z napędem zębatym.

W Polsce Stadler zatrudnia około 1400 pracowników, w tym ponad 1000 osób w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, 250 w zakładzie Stadler Środa w Środzie Wielkopolskiej, a także zespoły serwisowe w Warszawie i Łodzi. Tylko w 2018 roku powstało w Siedlcach ponad 250 nowych miejsc pracy. Było to związane z pozyskaniem kontraktów na lokalnym rynku – rekordowego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich oraz 50 tramwajów dla Krakowa.

Zakład w Siedlcach specjalizuje się w produkcji elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych z rodziny FLIRT oraz tramwajów. Obok zamówień dla klientów polskich realizuje projekty eksportowe, które stanowią 85% całościowej produkcji spółki. Zakład w Środzie Wielkopolskiej specjalizuje się w produkcji stalowych pudeł do budowy tramwajów.

Stadler nieustannie rozwija działalność na polskim rynku budując wartość dodaną w regionie i branży - rozbudowuje zakłady, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i poszerza paletę produkowanych pojazdów szynowych o kolejne typy. Stadler to firma oparta na innowacjach. We współpracy z lokalnymi partnerami produkuje w Polsce nowoczesne pojazdy na najwyższym europejskim poziomie. Jakość, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji pozwalają spółce z sukcesem realizować najbardziej wymagające projekty.

Kontakt dla mediów:
Marta Jarosińska
Dyrektor ds. komunikacji i PR w Dywizji Europa Centralna
Telefon: +48 601 198 003
e-mail: marta.jarosinska@stadlerrail.com
www.stadlerrail.com