BIBUSMENOS

Innowacja projektowa w zakresie transportu tramwajowego - automatyczna smarownica torowa. Wielu mieszkańców dużych miast nie wyobraża sobie codziennego przemieszczania się po mieście bez transportu tramwajowego. Ten rodzaj transportu stwarza warunki do płynnej jazdy, pozwalającej uniknąć korków ulicznych. Tramwaje są pojazdami bezpiecznymi. Emitują znacznie mniej zanieczyszczeń niż alternatywne środki transportu (jak chociażby autobusy czy samochody), dzięki czemu każdy uczestnik ruchu przyczynia się do poprawy warunków ekologicznych w mieście. Pod względem hałaśliwości tramwaje wypadają korzystnie na tle innych środków komunikacji. Praca silników elektrycznych jest znacznie cichsza od silników spalinowych, co daje większy komfort akustyczny dla otoczenia. Dział Techniki Szynowej BIBUS MENOS, wychodząc naprzeciw potrzebom współczesnych firm obsługujących przewozy tramwajowe dostarcza najwyższej jakości komponenty związane z transportem szynowym i rozwija swoją działalność projektową oraz doradztwo techniczne. Jedną z naszych ostatnich realizacji było wykonanie systemu sterowania i smarowania zwrotnic na rozjeździe tramwajowym przy hali widowiskowo-sportowej „Spodek” w samym centrum Katowic. Projekt zrealizowany został przy współpracy z firmą KNZ Bieżanów na zlecenie Tramwajów Śląskich S.A. Jest to centralny punkt sieci tramwajowej na Śląsku - najbardziej rozległej sieci tramwajowej w Polsce. Realizacja przy „Spodku” obejmowała dostarczenie i zamontowanie napędu zwrotnicy wraz z systemem sterowania firmy Hanning & Kahl, której BIBUS MENOS jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce od ponad 15 lat.

Innowacją w zakresie realizowanego projektu była automatyczna smarownica torowa BMsmt 18S produkcji BIBUS MENOS. Urządzenie służy do smarowania obrzeży kół jezdnych tramwaju i szyn podczas jazdy po łukach, co eliminuje emisję hałasu związaną z tarciem kół o szyny (metaliczne piski) oraz zmniejsza zużycie szyn. Zabudowane jest w przestrzeni międzytorowej, a smarowanie prowadzone jest przez otwory wywiercone w główkach szyn. Smar jest doprowadzany i rozprowadzany do otworów z szafy sterowniczej za pomocą przewodów hydraulicznych. Smarownica posiada możliwości ustawiania cyklu smarowania (co który tramwaj smarownica ma podawać smar) oraz ustawiania jednorazowej dawki smaru. Funkcjonalność urządzenia dodatkowo powiększa fotowoltaiczny system zasilania oraz kontrola ilości i częstotliwości podawanego smaru. Stosowany smar jest biodegradowalny i przyjazny dla środowiska naturalnego. Smarownica może być również zasilana tradycyjnie, z sieci tramwajowej poprzez przetwornice statyczne. Jest to pierwsze nasze urządzenie do smarowania szyn, dlatego wciąż planowane są usprawnienia projektu, takie jak system informacji, który pozwoli na wysyłanie przez urządzenie komunikatów w postaci wiadomości sms do użytkownika, np. w momencie, kiedy trzeba uzupełnić smar lub kiedy wystąpiła awaria systemu. Zapraszamy na stoisko A63.

Więcej informacji na temat prezentowanej oferty na: www.bibusmenos.pl